
Cele mai noi tendințe din lumea modei? Hainele vechi


După ani de zile în care ni s-au prezentat încontinuu doar piese noi, în timp ce designerii încercau să pună accentul pe creativitate și să vină cu propuneri suprarealiste, îndrăznețe, bizare, senzuale, nonconformiste, în cele din urmă, brand-urile îmbrățișează hainele vechi.

Sustenabilitatea, subiectul fierbinte din lumea modei
Poate că acesta este una dintre cele mai importante schimbări din lumea modei, pe lângă mișcarea Black Lives Matter, ce susține diversitatea. Într-un fel, toate loviturile pe care le-a primit această industrie în ultimele luni aduc și ceva bun, existând câteva decizii de viitor luate de brand-urile mari ce par promițătoare.
Spre exemplu, Miu Miu a introdus colecția limitată Upcycled by Miu Miu, unde sunt prezente rochii vintage ce au fost recondiționate pentru a fi în ton cu modernismul zilelor noastre, iar cu o săptămână înainte, Levi’s a dezvăluit programul Levi’s Secondhand, ce le va permite cumpărătorilor să își vândă perechile de jeans către brand pentru a fi recondiționate.
Ca să nu mai spunem de Stella McCartney, un adevărat pionier în ceea ce privește sustenabilitatea din lumea modei. Casa de modă nu obișnuiește să arunce materialele nefolosite, iar fiecare colecție dezvăluită recent se referă la ideea de a cumpăra mai puțin și a purta mai mult. Pe lângă responsabilitatea pe care și-a asumat-o față de mediu, creatoarea de modă demonstrează și că hainele arată extrem de bine fără a fi necesară cruzimea față de animale.
Industria modei, plină de schimbări
Nici Maison Margiela nu s-a lăsat mai prejos. Brand-ul a introdus Recicla Line, o colecție ce este construită în funcție de piesele pe care John Galliano le găsește în magazinele de caritate, pe care le reinventează. În același timp, Gucci a realizat un parteneriat cu RealReal, un site de resale. Urmează Cate Blanchett, ce a purtat ținute reciclate pe toată perioada Festivalului de Film de la Veneția din anul trecut, iar alegerea nu a făcut-o să strălucească mai puțin.
Deci, de unde până unde această schimbare uriașă pozitivă? Încă de la începutul pandemiei, creatorii de modă au schimbat total modul în care priveau până acum prezentările de modă. Unii au renunțat la calendarul tradițional, în timp ce alții au migrat spre ideea de uniformă, dezvăluind piese atemporale.
Poate că decizia vine în urma schimbării comporamentului consumatorilor. Până la urmă, în primele luni din 2020, Lyst anunța că este prima oară când un brand sport, anume Nike, se clasează pe locul întâi în preferințele cumpărătorilor, deasupra brand-urilor de lux.
În România, poate că aceste alegeri de a migra spre piese vintage sau de a investi într-o piesă de lux vin ca o gură de aer proaspăt. Platforma TikTok are și ea un rol de jucat privind sustenabilitatea, în timp ce mai mulți tineri își susțin alegerea de a se îmbrăca de la magazine secondhand, sau de a recondiționa piese vintage.
Până la urmă, nu este vorba de cât de mult cumpărăm, ci de calitatea produselor. Înainte de pandemie, poate că fiecare eveniment necesita o ținută nouă, dar practica aceasta poate părea învechită și ignorantă. În timp ce ne îndreptăm spre o eră mult mai sustenabilă, brand-urile caută noi modalități de a susține această mișcare.
Concluzionând, poate era nevoie de o pandemie globală pentru a reflecta asupra garderobei noastre și pentru a alege piese atemporale, dar și pentru a trece peste stigma de a ne îmbrăca vintage. Miuccia Prada susținea, în urmă cu mult timp, că înainte să intre în industrie se îmbrăca în haine purtate de altcineva. Dacă aceasta a găsit magia în piesele acestea, atunci cu siguranță nu vom avea nevoie de o rochie nouă pentru fiecare eveniment ce va avea loc în viitor.
„Am vrut să fiu designer pentru că nu găseam niciodată ceva ce mi-ar fi plăcut. Înainte de această decizie, 10 ani m-am îmbrăcat cu haine vintage. M-am întrebat mereu de ce mi-a plăcut atât de mult. Fiecare rochie reprezintă o persoană, o bucată de viață. Pentru mine, trecutul a avut mereu o valoare incredibilă, deoarece tot ce învățăm de acolo vine.”, spunea aceasta.