Fashion

Cum s-a schimbat mesajul modei de-a lungul timpului?

Stefana Macovei
April 28, 2018 15:39 PM

„Vreme trece, vreme vine/ Toate-s vechi și nouă toate” spunea al nostru mare poet Mihai Eminescu. Ei, iată că versurile sale sunt atât de versatile încât le putem propune și în contextul modei, mai cu seamă, al trendurilor pe care le reinventăm sau adoptăm din trecut. Obsesia pentru anii ’90 – dar nu numai – o vedem peste tot, însă cum stăm cu mesajul modei?

Dacă stilul anilor de după revoluție ne influențează și ne construiește garderoba astăzi, află că ceea ce transmitem este puțin altfel. Începutul anilor ’90 este caracterizat de stilul grunge – un stil dark, dacă vrei, cu modele extrem de slabe și un stil de viață complet nesănătos. Totuși, moda a luat o întorsătură pozitivă în ultima vreme și a preluat doar estetica trendurilor și nu și mesajul modei al anilor cu pricina.

În acei ani și inclusiv în 2000 era cool să fii „heroin chic”, un alt curent modistic care a influențat o mulțime de fete tinere să devină anorexice sau bulimice sau să sufere de alte probleme legate de alimentație. Până și mesajul faimoasei Kate Moss „Nothing tastes as good as skinny feels” a reprezentat motto-ul milioanelor de adolescente care se ghidau după această mantră, dacă vrei.

Mai mult, probabil că știi despre controversatul Karl Lagerfeld care nu angaja modele pentru show-urile sale, decât dacă acestea erau cu cutia toracică la vedere. Da, știu, exprimarea este puțin cam grafică, însă a reprezentat un adevăr crud al perioadei respective.

Totuși, în ultima vreme vedem campanii de body positivity din ce în ce mai vocale. Stilul de viață s-a îndreptat înspre unul sănătos, se promovează mult sport și o alimentație echilibrată, astfel încât să îți tratezi corpul într-o manieră cât mai healthy. Mai mult, vedetele au devenit susținătoare ale diversității și în ceea ce privește tipurile de corp. Au apărut model plus-size ca Ashley Graham, iar revistele de modă au început să promoveze astfel de femei din ce în ce mai mult. Numărul de martie 2017 Vogue USA striga pe coperta sa „No norm is the new norm!” în timp ce modele de diferite culori, măsuri și culturi erau fotografiate împreună, distrându-se.

mesajul modei

În afară de asta, iată că mișcări feministe* se văd din ce în ce mai mult și în industria modei. S-a făcut un shift sănătos de la „Show her it’s a man’s world” (Van Heusen, anii ’50) către „We should all be feminists” (Dior, 2016). Sau de la „Waking up thinner is worth going to bed hungry,” către „Every body is beautiful.” De fapt, ce e mai important? Mă bucur să văd că aceste case de modă își îndreaptă atenția către lucrurile care au cu adevărat o însemnătate în lume și care generează mesajul modei într-o manieră pozitivă.

Află că nici mișcări ca #MeToo sau #TimesUp nu au ocolit industria noastră. Întregul grup Conde Nast – care deține și Vogue, printre altele – a încetat colaborarea cu fotograful faimos Terry Richarson, după ce o mulțime de modele l-au acuzat de hărțuire sexuală. Casele de modă au început să angajeze modele de culoare sau din diferite alte comunități la show-uri. Lumea nu e formată doar din femei înalte, slabe, blonde și albe. Nu. Majoritatea, de fapt, nu este așa. Iar moda nu se adresează doar unui număr limitat de participanți. Reprezentarea este absolut esențială în toate domeniile și e bine că am deschis discuția înspre un viitor mai bun.

Suntem departe de perfecțiune, însă află că direcția a fost deja stabilită și că ne putem bucura de un început care pare promițător. Dar nu trebuie, în niciun caz, să ne culcăm pe o ureche. Ci trebuie să continuăm lupta, să devenim și mai implicați și să propagăm mesajul modei cât mai progresiv și pozitiv!

*Feminism – Mișcare socială care urmărește obținerea egalității în drepturi a femeilor cu bărbații, în toate domeniile de activitate – social, politic, economic.

Foto: Instagram