Fashion

Rebeliunea Est-Europeană. De la Gvasalia la Rubchinskiy

ioana pana
December 16, 2019 07:00 AM

Fie că este Vetements care imprimă „Hello my name is Capitalism” pe o etichetă, Rubchinskiy care are ca țel să trezească în fiecare dintre noi un sentiment acut de nostalgie, prezentând pe podium articole de skatewear, sau chiar Urban Outfitters care imprimă tricouri cu texte scrise cu litere chirilice, nu putem nega impactul culturii slave în moda de actualitate.

Pe aceeasi temaColecția Vetements Menswear Fall 2019 - lecție despre cum internetul ne controlează viața

Rebeliunea Est-Europeană. De la Gvasalia la Rubchinskiy

Astfel, anul 2019 ne-a adus prezentări de modă organizate în McDonald’s, papuci de casă în formă de ursuleți de pluș în valoare de 680£, și track-suit-uri Adidas personalizate, toate ca un afront dur împotriva convențiilor și regulilor. Această atitudine revoluționară a modei Est-Europene este ghidată de cinism, curaj și cel mai important, umor.

De-a lungul ultimului deceniu, moda a trecut prin multe schimbări odată cu noile minți creative ajunse în poziții de putere. Transformările evidente, care au loc deja de câțiva ani, sunt dictate de dorința de a redefini creativitatea și ingeniozitatea. Demna Gvasalia până acum câteva luni la Vetements, în acest moment doar la Balenciaga, alături de Gosha Rubchinskiy, George Keburia și Ksenia Schnaider fiecare la brand-urile eponime, sunt doar câțiva dintre cei mai renumiți designeri din Europa de Est, care au reușit să construiască imperii pe estetici post-Sovietice. Satira, curajul și refuzul de a se supune conturează o atitudine de rebeliune care își are originea în ani și ani de opresiune și se traduce printr-o atitudine subversivă, evidentă și la nivelul creațiilor.

Creatorii crează, consumatorii consumă. Sau cel puțin, la asta aspiră. Prețurile pentru acest gen de piese sunt, de obicei, de o exuberanță greu de înțeles sau justificat. În acest caz, publicul ori este de acord cu această politică impusă de brand, ori brandul moare la fel de rapid cum s-a și născut. Cel mai elocvent exemplu este chiar Vetements: în primăvara lui 2018, s-a vehiculat că brand-ul este predispus falimentului, întrucât nimeni nu cumpăra creațiile cu prețuri irațional de înalte. Această atitudine absurdă în ceea ce privește hotărârea prețului unei piese odată cu lansarea pe piață se află în strânsă legătură cu refuzul aprig al brandului să se conformeze „normalului”. În orice caz, la momentul respectiv, Gvasalia a negat afirmațiile.

Concluzionând, vor depăși vreodată brandurile Est-Europene această mizantropie? Va înceta vreodată publicul să cumpere tricouri de 400£ imprimate cu logoul DHL doar pentru așa-zisul „hype” al momentului? Sau va rămâne moda post-Sovietică singura poartă de scăpare, singura gură de aer proaspăt dintr-o industrie ghidată de convenții poate uneori mult prea stricte?